dinsdag 23 maart 2021

brood bakken

 De kinderen keken er al dagen naar uit en eindelijk was het zo ver. 
Brood bakken. 
Ik had het op dinsdag gepland want dan heb ik een vrij uurtje en on ik de broodjes afbakken. 
Helaas corona gooit roet in het eten, geen vrij uur, maar broodjes maken doen we. 
Het afbakken deed ik deze avond in de oven thuis. 

Dank zij ons thema lied, wisten we al welke ingrediënten we allemaal nodig hadden.

Lied de bakker

We vergeleken eerst eens verse gist en droge gist. 
Stinken, dat is het kernwoord na het bestuderen van de verse gist. 
gelukkig gaan we aan de slag met droge gist. 
We mengen water, meel, gist en een klein beetje olie en zout. 
Goed mengen, en dan verdelen en kneden. 




De juf mengt de eerste ingrediënten en dan gaan de kinderen zelf aan de slag. 
Fotograaf van dienst 'Emmanuel' zal nog wat tips moeten aannemen van Rozhan. Zij nam bij de cupcakes de foto's. Of misschien had hij gewoon teveel aandacht voor zijn buurvrouw 😉






En dan kunnen de kleuters eindelijk aan de slag:




De kinderen mochten zelf hun figuur of vorm kiezen. 
Er waren ook nog enkele zaadjes ter decoratie:



Maar we deden natuurlijk nog wat meer dan alleen maar bakken. 
Zo hielden we een turnlesje met Juf Ilse. 
De kinderen keken wel een beetje raar op, als we richting turnzaal trokken zonder juf Cheyenne, maar ook deze juf kan wel nog iets uit haar mouw schudden. 
Het wordt een loop en tikspelletje. De juf bakt brood en de kinderen zijn de ingrediënten. 
Ze moeten steeds wisselen van plaats en opletten van Bakker -juf Ilse. 
Als ik hen kon pakken moesten ze immers in mijn oven. 





En dan nog de beloofde uitleg van de inloop taakjes die deze week centraal staan:

De robotmuis. De kinderen leren de eerste stappen tot programmeren. Ze bedenken vooraf de route die de muis moet volgen om bij de kaas te komen. We kleden het in, in het thema door op de groene tegels bakkerspullen of lekkernijen te kleven. De kinderen moeten de muis dan sturen naar het juiste bak-element. 

Schrijfpatronen overnemen in zand
Meten met link cubes. De kinderen meten de hoogte van de cup cake of donut mbv blokjes. Deze blokjes klikken in elkaar en zo kunnen de kinderen eenvoudig vergelijken welke donut de grootste is, hoeveel blokjes er nodig zijn,...

De kralenplank is voor de eerste keer aanwezig in de klas. 
We proberen een voorbeeldkaart na te bouwen. We oefenen ruimtelijk inzicht en fijne motoriek. 


Tellen en cijfers herkennen. 

En wie ging er nu met wat aan de slag? 
Rozhan en Tayler met de robotmuis


Ona en Emy met het zand

Amir en Noa gaan meten

Kralen voor marie en kenzo


Darina deed dit werkje super goed!

En deze was ik vergeten vermelden. Experimenteren met de balans.


En dit is er deze week ook nog. De app Jakkiebak Kippenkak. Gebaseerd op het gelijkaardige gezelschapsspel. Zeker een aanrader mocht je spel en ipad willen combineren. 


Zo, we zijn weer door het fotomateriaal van de dag. 
Morgen meer, want jaja deze juf komt morgen werken. 
Normaal staat op woensdag Juf Cheyenne voor de klas, maar omdat juf Muriel nog even afwezig is kom ik morgen werken. 

Goed nieuws dus voor de kindjes want dan kunnen we de broodjes proeven / testen. 
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten