dinsdag 17 maart 2020

mindmappen en teken eens jou schaduw

Mindmap je mee?
Heb je genoten van het verhaal?
Ik vond het alvast een heel leuk boek.
Nu gaan we er even mee aan de slag. We gaan een mindmap maken.
Een mindmap lijkt op een woordspin of brainstorm maar is toch nog net dat tikkeltje anders.
Het zorgt ervoor dat we onze gedachten gaan ordenen en helpen ons zo een structuur te maken, die later het echte studeren dan weer makkelijker maakt.
Maar hoe doe je dat nu?
Je neemt een groot blad en zet in het midden de titel van het boek. Dit kan geschreven zijn of een tekening van een konijn. Wolkje of cirkel er rond en de eerste stap is gemaakt.

Dan zijn er 4 belangrijke dingen die we willen onderzoeken uit het boek. Wie, waar, het probleem en de oplossing.
Over wie gaat het boek nu eigenlijk? Wie komt er allemaal in voor? Zijn het allemaal dieren of ook mensen? EN zijn het er 2 of 3?
(Het zijn er eigenlijk maar 2- het andere konijn is niet echt maar een schaduw)
Je trekt een pijl, tak, lijn vanuit het midden. Schrijft wie er op en maakt dan kleine vertakkingen voor elk personage.
Een andere pijl vertrekt ook vanuit het midden. We noteren waar
Waar komen we allemaal langs? Ken je alle woorden? Wat is een oever???

Wat is het probleem.
Wie heeft er een probleem, welk probleem? Waarvoor is het konijn bang, moet je daar bang voor zijn, Wat doet konijn, waar gaat hij eerst naar toe? Wat gebeurd er daarna,…

Konijn loopt weg van de wolf, waarom? Wat gebeurd er dan. Hoe ontkomt Konijn aan de wolf?

Zo nu hebben we het boek helemaal besproken en ingedeeld.
Vind je het allemaal een beetje raar met die wolkjes, takken en lijnen?
Ik zet even een filmpje op de blog en op de mini-tandemklas groep.

T' filmpje is nog niet zo goed gelukt. Ik deel het alvast, maar hoop straks een nieuwe nog te maken.





In bijlage vind je de mindmap ook uitgewerkt door een andere kleuterjuf Rianne Hofma.
Als je meer wilt weten over mindmappen bekijk dan ook eens haar website: mindmappen met kleuters.
Gebruik hem om op voorhand eens te kijken als je niet goed mee bent, of vergelijk nadien die van jou met die van haar. Laat jou kleuters eerst echt zelf eens vertellen.



Het is ook mooi weer vandaag, stuur je kind naar buiten met een stukje stoepkrijt.
Teken elkaars schaduw, de schaduw van een voorwerp en versier het. 




Je kan dit ook binnen doen, zie het voorbeeld in jullie bundel, maar aangezien het vandaag zo mooi weer is, zou ik voor de optie buiten gaan 😀





Geen opmerkingen:

Een reactie posten