woensdag 20 maart 2024

Het allermooiste ei

 We zijn begonnen met een nieuw thema. 
Pasen komt in zicht en met dit in ons achterhoofd en ons gekozen LIST boek,
gaan we ons verdiepen in de wereld van het ei. 


Kennen jullie dit boek? 
We hebben het ondertussen al 2 keer gelezen. Eénmaal in de klas, en éénmaal in de tuin. Met dit mooie weer moeten we er toch van profiteren niet waar? 




Bij een nieuw thema hoort een nieuwe inloop. 

 

2 sensomotorische bakken. Fijne motoriek, wiskundige begrippen, sociale vaardigheden,..



2 oefeningen op kritisch luisteren deze keer. 
Hier luisteren de kinderen nogmaals naar het verhaal van 'het allermooiste ei'. Na elk fragment uit het verhaal krijgen ze een verhaal om iets aan te duiden. 'de spiegel', 'vrouw Hanekam',...

 

Bij de andere oefening moeten ze opnieuw luisteren naar Juf Kelly haar stem. 
Die vertelt de kinderen immers hoe elk paasei gekleurd moet worden.

 

Ook enkele wiskundige begrippen komen aan bod. 
Hier moeten de kinderen de eitjes vullen met het correcte aantal pompons. 
In elke ei zit immers een verkeerde hoeveelheid. 

 

Verschillende vormen ontdekken en ruimtelijke figuren in paasthema maken doen we met de patroonblokken. 

 

Kan je ook verschillen ontdekken in een zoekplaat vol eieren? En kan je het juiste aantal vinden? 

 



De kinderen klaar maken voor het eerste leerjaar doen we soms ook met een werkjesbundel. 
Enkele blaadjes waarbij de kinderen zoals in het eerste leerjaar stil en flink zelfstandig moeten werken. 
De schrijfmotoriek, goede schrijfhouding, kritisch kijken, bewerkingen uitvoeren staan centraal in de bundel. de kinderen van de 2de kleuterklas hebben 3 blaadjes. De 3de kleuterklas net iets meer.

 


Ook de levenscyclus van de Kip zit verwerkt in onze inloop:



 knippen, in de juiste volgorde leggen en op kleven. 

Omdat het uitgekozen prentenboek eentje is op rijm werken we ook aan deze doelstelling tijdens de inloop. We gaan prenten koppelen aan een kleur op basis van rijm. 


Pauw - blauw, pit -wit, kasteel - geel,...

 

Als laatste gaan we nog eens goed kijken naar verschillende paaseieren. 
Welke kleuren hebben ze? Welke vorm? 



Niet in de inloop maar wel een 'moetje', de paasmand. 
Omdat elk kind zijn ei kwijt moet kunnen maken we allemaal wel een kippen-paasmand maar mag iedereen kiezen welke kleur en welke versiering deze heeft. 
Stippen zoals puntje in het verhaal? 
pluimen in het bruin of in allerlei kleuren? 
Een grote kam, of liever een kleine? 
De kinderen gaan aan de slag:



Het eindresultaat is voor later. 

Ook deel ik graag nog enkele losse foto's. 
Hoekjestijd en varia:

De letterbundel moet nog worden bijgewerkt


Een puzzel van 100stukken, voor die uitdaging gingen deze twee kapoenen en het is gelukt. 

 ook de racefilm wordt verder uitgewerkt. 

We hadden deze week ook nog enkele appels liggen van mama vitamientje. 
Snijden die handel en uitdelen. 
Dank je aan alle betrokken partijen.


(check de uitstekende tong bij martha, dat is nog eens concentratie)


Ik wil nog een klein geheimpje vertellen ook. 
Wist je dat de oudste kleuters een nieuw lied leren? 
Niet zo maar een lied, maar een 'rap'. 
Om op te eten juf? vraagt een kleuter? 
Nee eentje om te zingen. 
De coole moves hebben we al:





















Geen opmerkingen:

Een reactie posten