woensdag 1 maart 2023

politie en onze doelstellingen

 We zijn goed begonnen. 
Het bezoek aan de politie blijft duidelijk hangen bij onze kleuters. 

We maken alvast een woordspin, ordenen de stappen van 
hoe een politieman te werk gaat, bespreken regels, ....



Wist je trouwens dat de regels in de klas door de juf beslist worden? 
En dat de regels buiten de school door de politie en de burgemeester worden 
vastgelegd? Althans toch volgens onze kleuters. 
Thuis zijn het dan weer vaak de mama's die de regels maken. 
Zo zijn er kleuters die niet met hun speelgoed aan tafel mogen, kinderen die hun voeten niet op de tafel mogen leggen - ook papa NIET!, kinderen die flink moeten zijn, niet mogen hun vinger opsteken,....

Je hoort het, dat laatste was een boeit gesprek 😁


Vanaf vandaag stond er ook een nieuwe inloop op de kindjes te wachten. 
Ik neem jullie graag even mee:



 positief en negatief gedrag. Welk gedrag hoort er en wat niet. Wat gebeurt volgens de regels? 

We zetten tijdens dit thema ook sterk in op richting, pijlen, de weg vinden en lijnen tekenen. 
Een doolhof waarbij we van agent naar boef moeten raken kon niet ontbreken. 


Kennen jullie een topologie? 
De kinderen krijgen een voorbeeldkaart met daarop prenten op de bepaalde plaats in het rooster. De kinderen moeten het rooster proberen namaken en de juiste prent op de juiste plaats leggen. 
We maken een onderscheid tussen moeilijk en makkelijk met 9 of 16 vierkanten. 



Ook bij de volgende opdracht moeten de kinderen een weg natekenen. Geen doofhof deze keer maar een weg die door bepaalde hokjes heen loopt. 


De schrijfvaardigheden oefenen we verder in met een lemniscaat. Agent probeert boef te vangen, en deze 2 lopen oneindig achter elkaar aan. 


Als een echte politie-agent speurwerk verrichten dat deden deze 2 dames. 

 
 

Met zonlicht of de zaklamp verschijnt de prent en moeten de kleuters ze bij de juiste grote prent leggen. 

Ook in de andere klas gaan we aan de slag met lijnen tekenen. 
Alle kleuters vliegen in de cel!
We tekenen tralies bij K3, en knippen repen voor K2. 


Naar welke richting wijst de pijl of zwemt de vis? Goed kijken, observeren en volgens legende kleuren. 


En na de topologie is er ook nog een toporama.
We maakten voor de gelegenheid opdrachtkaarten met agent en boef. 


Letters zoeken doen we in een bak met blauwe rijst. 
Eenmaal de letters gevonden maken de kinderen woorden die te maken hebben met ons thema. 


Ook in thema-boeken kijken staat op het programma. 
maldegem, waarschoot, eeklo -sorry de boekjes liggen in onze klas. 


We doen ook aan bewegend leren. Normaal in de zaal maar die was deze ochtend niet vrij. 
Dan maar op de tablet. Het is er eentje met plaats begrippen en richting. 


Tijdens het gewone hoekenwerk leeft het thema ook. 





We zouden het bijna vergeten maar we sloten februari af met nog een jarige:
Ecem werd 6!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten