dinsdag 18 mei 2021

workshop kansarmoede

 Vandaag was het in het lager een komen en gaan. 
De leerlingen kregen in samenwerking met enkele externe partners 
allerlei workshops aangeboden rond kansarmoede. 

Ook aan de kleuters werd gevraagd om rond dit thema te werken. 
Geen makkelijke klus, want was is armoede voor een kleuter? 
In welke mate is er besef, en willen we eigenlijk wel dat dit volledig doordringt? 

Ik begin de dag met een gesprekje rond arm en rijk. 
Algauw komt uit de kinderen dat je rijk bent als je veel geld hebt, een schat vind. 
Je kan stelen ook. Dan ben je arm als je bestolen wordt. 

Ik vertel het verhaal 'ik wil ook een mama'. 



Een meisje groeit op in het kindertehuis, het is er eentje waar steeds eten te kort is, geen speelgoed is, een bed gedeeld moet worden, en in de winter met een jas moet worden geslapen wegens de kou. 
Op een dag krijgt Lara echter een uitnodiging. Ze wordt geadopteerd. (niet te verwisselen met apporteren, want dit zorgde effe voor verwarring😉) 
Eenmaal in het nieuwe land, wordt ze opgevangen door de nieuwe mama en papa. 
Ze tonen haar, haar eigen kamer, nieuw speelgoed, en geven haar chocomelk en taart. Zo mocht zelfs zoveel chocomelk drinken als ze wil. Dat heeft ze nog nooit meegemaakt. 
Als ze 's nachts wakker wordt van een enge droom zijn haar nieuwe mama en papa er om haar te troosten. 
Het enige wat ze mist is vriendjes en vriendinnetjes. 
Gelukkig maakt ze kennis met de buurjongen. En worden ze snel bevriend. 
Lara heeft nu nooit meer honger, maar vooral een eigen plekje binnen een liefdevolle familie. 

In een verwerkend gesprekje gaan we in op onze familie. 
Hoe ziet die er uit? 
En zo komen we op ons eigen plekje uit. Waar slapen wij? wie heeft een kamer voor haar alleen?
Is dat dan eigenlijk leuker dan een kamer delen? 
De kinderen vertellen honderd uit. Ik slaap bij mijn broer maar hij slaapt niet rustig, ik lig op een kamer met mama en papa maar blijf mooi in mijn bed. Als mijn mama slaapt kruipt broer altijd bij haar in bed, Ik mag bij oma kiezen waar ik slaap maar zij snurkt wel,....
Je hoort het, geen geheimen tussen mij en de kinderen 😁  

Tot slot gaan we tekenen. We tekenen ons eigen plekje, onze kamer. 


(Kenzo had niet veel zin om te tekenen. Maar op het grote bord zijn tekening maken dat zag hij wel zitten. )


Ona heeft een tent boven haar bed. Dus ook die komt op de tekening. 


Eva slaapt in een stapelbed samen met haar broer. 


Darina kijkt even naar Marie haar tekening. Ze tekent de kast in haar kamer waar haar lamp en radio op staat. 



Ze hebben het allemaal super goed gedaan!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten