dinsdag 23 februari 2021

De Neehoorn


 Een super leuk boek om in het thema eenhoorn uit werken is het boek de Neehoorn. 
Ik kende het zelf niet, maar wat ben ik blij dat iemand het onder de aandacht bracht. 
Zalig genieten. 
Ik neem jullie even mee in het verhaal, want ik weet niet wat jullie kleuter vanavond zal vertellen en misschien deken jullie wel -waar komt die nu met af. 

Onze kleine snoezelige, poezelige eenhoorn wordt geboren in het betoverende woud. 
Ze eenhoorns leven heel gelukkig en blij. Ze houden van roze, rijmen en elkaar. 


De kleine snoezelige, poezelige eenhoorn vind dit allemaal echter niet leuk. Hij zegt steeds op alles Nee! Nee op koekjes, nee op school, nee op rijmen, nee op slapen,...


Op een dag heeft hij er genoeg van en trekt alleen de wereld in. Hij stopt met rijmen, rolt in de modder, eet geblutste appels, ... Wanneer hij dorst krijgt trekt hij naar de rivier waar hij de WAT-beer ontmoet. 
De beer vraagt steeds WAT, soms omdat hij het niet heeft gehoord, maar soms ook gewoon omdat hij er zin in heeft. 


Samen besluiten ze verder op pad te gaan. Zo komen ze aan een heuvel met bovenop een hond. 

De KUS-m'n-KONT-hond.  Je raad het al, die zegt steeds, kus mijn kont. En dan heb je de eenhoorn die steeds Nee zegt en een WAsbeer met af en toe een WAT???
Moet ik er nog bij vertellen dat de kinderen reeds de slappe lach hadden?


Nu waren ze met drie en Toen kwamen ze toch wel langs een toren, zo eentje waar steeds een prinses zit in opgesloten. De prinses roept op hulp. De eenhoorn zegt NEE, de Hond: kus mijn kont, en de beer WATTTT??? De prinses antwoord al snel op de eenhoorn met WELLES. De eenhoorn met NEE, de prinses met WELLES,....en zo verder. 

Maar uiteindelijk redden ze de WELLES-prinses toch. 1 grote WAf van de kus m'n kont hond was voldoende. En Toen waren ze met 4. De prinses wou op de rug van de eenhoorn maar die zei NEE! En toen sprong de eenhoorn maar op de rug van de prinses. 



En zo eindigd het verhaal. 4 nieuwe vrienden die elke dag spannende gesprekken hebben. 



Zo. Nu zijn jullie ook mee met ons verhaal. 
Wat denken jullie? Super toch. 

Verder hebben we ook de nieuwe inloop taakjes aangebracht. Kijk maar even mee:


Plaats de eenhoorn op de juiste plaats in het huis. 
Er zijn 2 moeilijkheidsgraden. Eentje met cijfer en letter combinatie - en eentje om gewoon na te leggen. 


Tellen. Tellen van sterren, en knijper van wasknijpers op de juiste plaats

Eentje enkel voor K3. Zoek Gaston de eenhoorn zijn naam is drukletters, schrijfletters en leesletters. 


Zoek de 7 eenhoorns op de prent. Markeer met een schijfje. 


Zoek dezelfde eenhoorn. Ook hier twee moeilijkheidsgraden. Eentje waarbij je gewoon dezelfde zoekt - en eentje waar je de schaduw moet zoeken. 


Aan de knutseltafel testen we onze tekenkunsten. Aan de hand van een stappenplan proberen we een eenhoorn te tekenen. Een dikke pluim voor Stanne vandaag. Emmanuel is alvast jaloers op zijn tekentalent. Tja we kunnen niet allemaal in et zelfde even sterk zijn. 


Met het laatste werkje gingen Rozhan en Amir aan de slag. 
Bekijk de pictogrammen op het grote blad. Ga in de klas op zoek naar de plaats en kijk welk cijfer eenhoorn er bij hangt. Leg dan zo een cijfer onder de juiste picto. Plaats herkenning, cijferbeeld, onthouden, allemaal komen ze aan bod. 


Niet veel tijd voor de hoekjes vandaag, daar het deze middag turnen is. Wie wil mag wel alvast helpen met de voorbereidende werken voor onze unicorn-pot. 
De blikken moeten beschilderd worden maar alvorens we dit kunnen doen moet er een laagje krantenpapier rond. Met behangslijm of is het nu snot helpen enkele kleuters mij dit klusje te klaren. 
Het waren vooral Philip en Mila die het de max vonden. Of ze veel papier aan de potten hebben gekleefd is twijfelachtig maar scheetgeluiden maken met hun handen  hebben ze alvast gedaan. 😜



Tor morgen







Geen opmerkingen:

Een reactie posten