maandag 3 oktober 2022

Daar is de wolf

 We starten ons thema herfst vanuit een prentenboek. 
'Daar is de wolf' van Pieter Feller en Natascha Stenvert


In beide klassen werd het verhaal aan de hand van grote prenten vertelt. 
Kolletje en haar buurjongen Dirk zijn op bezoek bij haar tante. 
Samen met haar ouders en tante gaan ze een boswandeling maken. 
Net voor vertrek komt de boswachter nog langs om te melden dat er 
een wolf is gezien. 
Kolletje wil die wel eens van dichtbij zien. 
Telkens als ze denk de wolf te zien, komen we er achter dat ze mis is 
en ontdekken we allerlei andere bosdieren zoals de eekhoorn, de uil, een everzwijn, een ree, 
een haas en een das. 
Maar of ze nu een wolf vinden of niet, dat laat ik jullie door de kinderen vertellen. 

We kozen enkele doelstellingen om uitgebreid te behandelen tijdens het thema, 
en ook de inloop werd passend gemaakt. 
Kijk maar mee:

We hebben in de ene klas een verteltafel gemaakt. 
De bosdieren ontbreken nog, dus voorlopig enkel wat herfstspullen en de 2 poppetjes uit ons boek. 
Van zodra Bpost levert kunnen we het verhaal echt gaan naspelen.

In de klas van juf Ilse kunnen de kinderen met magneten aan de slag. 
De dieren en poppetjes kunnen op het bord blijven kleven en de kinderen kunnen ook hier het verhaal naspelen of tekenen. 


Ook onze vingers en handspieren worden weer op de proef gesteld. 


 kleikaarten met verse pompelmoes plasticine

Schrijfpatronen tekenen in zand


Of wat denk je van deze geweien waarbij de kinderen met een dop over de lijnen bewegen? 



De pengreep en tellen, oefenen we met enkele egels en wat pasta. 
De kleuters draaien aan de spinner, tellen het aantal stippen of benoemen dobbelsteenbeeld en 
nemen evenveel 'stekels'. Deze stoppen ze elk in hun eigen egel.
Wie heeft als eerste zijn egel helemaal vol? 



Meten doen we op lengte of op gewicht deze week. 
Hoeveel blokjes groot zijn de bosdieren? 
We noteren het cijfer op een scoreblad. 


Bij de balans nemen de kinderen een zakje kastanjes. 
Ze gaan er nu voor zorgen dat de weegschaal terug in balans komt met behulp van eikels. 
Hoeveel moeten er bij, moeten er nog weg? 


Onze onderzoekskwaliteiten worden ook op de proef gesteld. 
We moeten de juiste pootafdruk koppelen aan het juiste bosdier. 
We kunnen hiervoor gelukkig enkele informatie-fiches bekijken. 
De kinderen worden hier echt op de proef gesteld. Kijken, observeren, de juiste info vinden,..

In de andere klas doen we dezelfde oefening maar daar krijgen de kinderen bosdier en pootafdruk. 
Ze moeten op zoek naar de juiste neus- snoet. 




Werkjes op papier zijn er ook terug te vinden in de inloop. 
De kinderen krijgen een opdracht kaart met blaadjes in een bepaald kleur. 
Ze kijken goed naar de opdracht en kleuren volgens voorbeeld. 


Wie heeft het verhaal goed begrepen? 
De kleuters krijgen enkele prenten uit het boek. 
Ze knippen ze uit en kleven ze in de juiste volgorde. 


Er zijn nog 2 opdrachten maar daar zijn we een foto van vergeten nemen 🙈
Die krijgen jullie dus morgen te zien. 

De kinderen hadden een zware ochtend want na een nieuw verhaal, 
een nieuwe inloop waren er ook nieuwe oefeningen van 
Eerst bewegen, dan leren. De kinderen hebben heel goed opgelet, en voor sommige ging het al vlot. 

In de namiddag dan eindelijk vrij hoekjes tijd, alhoewel. 
Juf Joke ging aan de slag met een klein groepje en een wiskundig spel:

 

Ymke werkte nog een activiteit van verkeer uit. De kinderen mochten een verkeerslicht 
knippen en plakken. 




En bij Juf Cheyenne werd het verhaal uit de ochtend nog eens hernomen om de kinderen met een andere thuistaal te helpen met hun Nederlands. 


Je leest het, we zaten niet stil vandaag. 

Ik geef jullie graag ook nog even mee dat we deze week 2 extra ondersteuners hebben in de klas. 
Ymke en Amber zijn 2 dames van K.A. De Tandem afdeling kinderverzorging, zij zullen ons helpen en bijstaan waar kan, en ook zelf enkele activiteiten geven. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten