maandag 19 september 2022

een nieuw thema: verkeer

 We gaan van start met een nieuw thema:
VERKEER

beginnen doen we met een woordspin. 



we hebben het thema opgedeeld in enkele subthema's en luisteren eens 
bij onze kleuters wat zij reeds weten over dit thema. 
Heel veel blijkt, hoewel het soms zoeken is naar de juiste woorden. 


Bij een nieuw thema, hoort natuurlijk ook een nieuwe inloop. 


In beide klassen gaan we aan de slag met de Ipad. We leren er de basishandelingen mee uitvoeren en oefenen ons ruimtelijk inzicht. De ene klas bekijkt allerlei verkeersfilmpjes, terwijl de anderen aan de slag gaan met de app 'turtle logic' . De kinderen moeten de schildpad een bepaalde route laten volgen. 
Ze doen dit door de juiste richtingspijlen te plaatsen in de blanco vakjes. 


De schijfmotoriek oefenen we in door met auto's op een groot papier te rijden. Aan de auto's hangt steeds een stift vast. Of we tekenen een bepaalde route over op grote landkaarten. 
Gewone schijfoefeningen komen ook aanbod. 



Knutselen doen we tijdens deze inloop met fluo. 
We kleuren een verkeersprent in met enkel fluostiften,
of schilderen een fluohesje in met een kleurtje fluo verf naar keuze





Wie kan er goed kijken? We oefenen dit in met een oefening visuele discriminatie en 
een topologie. Topolo watte????
Wel de kinderen krijgen een blanco rooster, en een kleine voorbeeldkaart. 
Op de voorbeeld kaart staan auto's in een bepaalde kleur op een bepaalde plaats in het rooster. 
De kinderen bouwen het kleine rooster na op het grote rooster. 
Ze moeten dus rekening houden met 2 elementen: kleur en positie. 



Nog zo een oefening op rekening houden met verschillende kenmerken is een matrix. 
We hebben hem vorige week allemaal samen geoefend in een ander thema en gaan nu zelfstandig aan de slag. 



Enkele basisvaardigheden nemen we ook onder de loep. 
Wie kan er goed knippen, neemt zijn schaar verkeerd vast, is er linkshandig,...
EN wie kan er al goed puzzelen, heeft nog wat hulp nodig, ..;



We knippen cirkels uit en kleven ze onder de auto of de bus. 

 

Als laatste inloop taakje hebben we voetgangers en voertuigen. 
Gekleurde borden en getalbeelden. 
Zo gaan de kinderen spontaan verzamelingen maken. 
Verzamelingen of kleur, op aantal op soort,...


Morgen meer actieve foto's en ook enkele hoekjes foto's. 












Geen opmerkingen:

Een reactie posten