donderdag 16 januari 2020

Een bewogen dag

We starten de dag rustig en kalm.
We kijken naar een award winnende korte animatiefilm.
Het is er eentje met alleen muziek en beeld, geen woord.
Het gaat over niet opgeven, volhouden, en uit fouten kan je leren!
Ik zie de kinderen weinig zo stil en vol bewondering een film bekijken.








Voor wie benieuwd is, zie hier de link naar de film SOAR:


Daarna gaan we aan de slag in de hoekjes, spontaan ontstaat er een klein knutselmoment tussen enkele kleuters. Andere kleuters zien dit gebeuren en zijn enthousiast. Ze willen ook. 
We doen even een lekker sensorische activiteit. We knoeien / werken met puffy paint. 





Heb je ons afgewerkt werkje van gisteren trouwens gezien?

  

En dit is onze eigen brein, uitleg poster: vraag maar wat verduidelijking bij jullie kleuter.



Iedereen verklaart mij een beetje zot. Rond het brein werken bij kleuters, maar ja hoor. Het lukt prima. Ze doen het super goed, en weten reeds veel. Ook de mindset oefeningen beginnen aan te slaan. Iedereen doet zijn best.
De inspiratie haalde ik uit het boek: stilzitten als een Kikker.
Zeker ook een aanrader voor thuis, als jullie kleuter steeds blijft denken en bijvoorbeeld moeilijk tot inslapen komt. 



Maar goed, de dag begon rustig en vol goeie moed.
Maar tijdens Fruit en Drank ging het mis.
Tayler valt verkeerd en komt met zijn hoofd op de hoek van de bank terecht. 
Een kleine gapende wonde, snel richting ziekenhuis. 
Dank aan de collega's om de andere kinderen op te vangen. 
Het verliep héél vlot en deze flinke jongen deed het super!



Juf Britt start de eetzaal op en ik neem over van zodra we terug op school komen. 
In de namiddag gaan we hersenen wegen.
Wat hoor ik u denken. Wel ja hersenen. Ik heb wat breinen genaait en gevuld met verschillende materialen. Samen met de kleuters ordenen we de breinen van licht naar zwaar. 
Daarna knutselen we nog even verder,
en kunnen dan toch nog in alle rust onze dag afsluiten.





Ik krijg zelfs een stukje cake aangeboden van Juf Tania.
Daar leren ze over de bakker. Ik ben wel eerst op mijn hoede, want eerder deze week wilden ze me reeds fop koekjes laten proeven. 

Niet vergeten morgen 17 januari gaat de 3de kleuterklas zwemmen.
Vergeet de zwemspullen en grote boodschappentas niet. 







1 opmerking:

  1. Juf Ilse.. je gelooft me niet hé.. het is niet de kwantiteit maar de kwaliteit van de hersenen die telt.. en mijn hersenen zijn van uitmuntende kwaliteit volgens mijn neuroloog ������

    BeantwoordenVerwijderen