donderdag 17 mei 2018

koekjes


Na alweer een leuke turnles met juf kelly, stel ik mijn kleuters direct voor een dilemma. 
Voor een rekenlesje in de namiddag hebben we koekjes nodig. 
Deze koekjes gaan we uiteraard zelf bakken maar welke was de vraag. 
De kleuters krijgen de keuze: Chocoladekoekjes of citroenkoekjes? 
Het blijft een nek aan nek race tot het bittere einde. 
Met twee stemmen meer winnen de citroenkoekjes. 

We lezen het recept na, zoeken de ingrediënten en maken vlug het beslag. 
We hebben immers niet veel tijd. het is bijna speeltijd en na de speeltijd moeten we al beginnen bakken.  Ik heb immers refter dienst en dan kan de oven niet aan blijven. 

De kitchen Aid bied hulp en in geen tijd is het klaar. 
Bijna viel het plan wel in het water. Ik was toch wel mijn rasp vergeten voor de citroenschil. 
Een auto vol spullen en dat vergeten. een aardappelmesje helpt mij uit de nood. 

In mijn auto zat vandaag dus niet alleen de nodige ingrediënten voor de komende weken maar ook mijn keukenrobot, Fien haar speelgoedwinkel, wafelijzer,...

Vanaf maandag hoop ik immers een echte bakkerswinkel te kunnen openen in de klas, en dankzij Fien haar vrijgevigheid blijft een hoop werk gespaard.
Enkele dames gaan na het deeg maken aan de slag om bolletjes te rollen.
Anderen kiezen dan weer om taartjes of cupcakes te maken uit zoutdeeg. 
En iedereen moet vandaag aan de slag in de werkbundel en wordt verplicht om 1 blaadje reeds te maken. Wie meer wil mag, maar 1 moet. 

In de namiddag zijn de koekjes klaar en alvorens ze geproefd mogen worden is het tellen geblazen. 
Volgens het recept kunnen we 30 koekjes maken. We tellen er 63. 
Hoe kan dit?
kl: onze bolletjes waren kleiner. 
Super!
Met hoeveel kleuters zijn we in de klas, hoe kunnen we de koekjes verdelen,... wat als er 12 koekjes verdeeld moeten worden over drie kleuter? Of over 24?
Allemaal lastige vragen maar al bij al slaan mijn kleuters er zich moedig door heen. 
Dan mogen ze eindelijk proeven. 
Oef ze zijn nog lekker ook.  Een tweede ronde bied zich aan, en ondertussen gaan Julot en Talip even rond om de andere juffen ook te laten proeven. 

Om de dag af te sluiten lees ik nog een verhaal voor van beer dobus, die honingtaartjes maakt. 

Morgen is het zwemmen, vergeet de zwemzak dus niet, maar ook de fluojas is van belang. 
In de namiddag gaan we de didactische keuken van het middelbaar even uittesten. 
Wafels en brownies op het programma.
Spannend. 

Of zou het vooruitzicht van op de grote glijbaan gaan voor een slapeloze nacht zorgen???



Geen opmerkingen:

Een reactie posten