woensdag 17 januari 2024

Een circus inloop

 Zoals beloofd hier de inloop taakjes voor de komende 2 weken. 
We wisselen immers half weg van klas en taakjes 😉

Een verteltafel in circus thema

 
 

Een topologie, knippen, kijken en op de juiste plaats kleven. 


Acrobaten stapelen. De kinderen dobbelen met de dobbelsteen. 
Ze tellen en stapelen evenveel acrobaten. 


Een Dobble in thema circus. Spelregels volgen, goed kijken en circuselementen benoemen. 


De circuskoffer wordt natuurlijk ook benut tijdens het inlopen. 


Het spelen volgens de regels gebeurd in de andere klas met het spel Jumbolino. 
Daarbij moeten we dobbelen en het bijhorende lichaamsdeel van een clown puzzelen. 
Heb je al dit lichaamsdeel, pech onder weg en dan is het aan de volgende. 
best een moeilijk gegeven. 


De denkopdracht is hier dan weer een matrix. 
Voor de 2de kleuterklas op A3 formaat en met stippen. 
Voor de 3de kleuterklas op A4 en met cijferbeelden. 


We hebben naast de houten acrobaten ook acrobaten uit plastic. Geen dobbelsteen deze keer maar 
een draaischijf met cijfers, die aanduiden hoeveel we er moeten stapelen. 

 

Geen verteltafel maar een doe opdracht in de bouwhoek. 
Bouw een circus voor onze 3 artiesten. Graag met piste en tribune voor publiek


Er zijn al enkele pracht exemplaren gebouwd. 
Maar aan alle voorwaarden voldoen is moeilijk



We werken ook aan onze omschrijvingen en circuswoordenschat met woordkaarten. 
Elke kleuter heeft een set kaarten. Ze omschrijven om beurt een kaartje aan elkaar, en zoeken hetzelfde. Het boek in het midden zorgt ervoor dat ze elkaar niet zien ;-)


We ontbreken nog 3 hoekjes op foto. 
2 hoekjes gaan aan de slag met werpen. 
Een 3de is eentje met woordstukjes en een sprekende muur. 

Morgen nog eens opnieuw komen kijken zou ik zeggen. 

We lazen ook reeds enkele verhalen voor, en deden enkele klassikale activiteiten. 
Kijk nog maar even mee:


Tellen met circusmateriaal. Wie herkent het cijfer, dobbelsteenbeeld of aantal vingers? 
Kan jij evenveel circusvoorwerpen verzamelen? 








Tijdens een ander moment bootsten we allerlei lichaamshoudingen - oefeningen uit. Hoeveel keer we dit moeten doen hangt van de spinner of dobbelsteen:



De moeilijkste of creatiefste opdracht van de week tot nu toe was een echt tableau vivant. 
Een tableau watte???
Wel je bekijkt een schilderij / kunstwerk en daarna probeer je het samen na te bouwen. 
Je wordt zelf een onderdeel van het schilderij. 
We starten met dit kunstwerk:



En elke klasgroep maakt er zijn ding van:



Een leuk werkje met een snel resultaat is het beschilderen van hun eigen foto. 
De kleuters krijgen de opdracht maak van jezelf een clown. 







Meer foto's en werkjes zijn voor het volgend blogbericht. 
Hou ondertussen alvast 6 febr. in de namiddag vrij











Geen opmerkingen:

Een reactie posten