donderdag 7 januari 2021

vrij spel

 Gisteren deden de kinderen een tel en kleurspel met Juf Cheyenne. Ze bekeken nog eens het boek die Stanne voor de klas kocht en ....
Ook bij Juf Cheyenne zitten de kinderen dus niet stil. 

Wij hielden vandaag na het turnen een ontdekkingsmoment. Ik paste onze weekkalender / dagkalender wat aan en bracht er enkele nieuwe elementen bij zoals: hoeveel kindjes er ziek zijn, de kaartjes morgen, overmorgen,...

Na de speeltijd hielden we een test met allemaal kleine motorische oefeningen. 
Hoe ver staan de kleuters, waar kunnen we nog vorderingen op maken, en wie kan het langst op 1 been staan. 

Tijdens het hoekenwerk was het eens tijd om de kinderen zelf te laten kiezen, hen uit te dagen in hun keuze, een babbeltje te slaan, eens goed te observeren en nieuwe mogelijkheden te creëren. 

 Kijk maar even mee:

Philip, Rozhan en Emy gaan op ontdekking met de Linkcubes. Later gaan ze zelfs zichzelf meten en proberen we ook de klas op te meten. Helaas geen blokjes genoeg. 

Ona en Maja gaan dan weer aan de slag met strijkparels. In deze week waar niet veel druk is, beloof ik hen om vrijdagmiddag te gaan strijken. 

In de poppenhoek gaan ze aan de slag met de 'ik maak me mooi' doos. Er zitten enkele nieuwe zaken in de doos die noa uitgebreid bespreekt met Matthew. 

Marie en Tayler gaan met de regenboog familie op ontdekking. Tayler begint zelfs een heus huis te bouwen, terwijl Marie alles net volgens de kleuren van de regenboog zet. 


Stanne en Darina houden het bij tekenen. Ik daag hen verder uit met de 'ik teken' map. allemaal voorbeelden stap per stap. Ik krijg van Stanne zelfs een tekening voor mijn 'Fien'. 

In de poppenhoek is het ondertussen tijd voor een nieuw kapsel. Noa is kapster van dienst. Matthew kijkt nog even of het goed is. 

Amir en Kenzo gaan dan weer aan de slag met de tandwielen en robots. Kenzo is helemaal gefascineerd om ze allemaal tegelijk te doen draaien. 



Ona schakels van de strijkparels om naar de schakels ;-)



Oei Noa is de baard vergeten meenemen. Saqib gaat dan maar zelf aan de slag. 



Ik probeerde de kinderen vandaag ook nog te foppen. 
Conservatie begrip is super moeilijk voor kleuters. 
Het wil zeggen dat een hoeveelheid ongeacht hun structuur dezelfde hoeveelheid blijft. 
 5 blokken naast elkaar of 5 blokken op een toren, blijven evenveel blokken. 

We sloten de dag af met kolletjes verhaal. 
over vies eten, en stinksokken. 
Vraag maar na bij jullie kleuter. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten