maandag 9 oktober 2023

inloop thema Gruffalo

 We zijn er ingevlogen. 
Kom en ontdek onze Gruffalo inloop, en onze doelstellingen van de komende weken. 


Opnieuw een verteltafel maar ook een schimmentheater. 
Zo hopen we het verhaal nog meer bij de kinderen te laten leven. 
Navertellen van het verhaal, het verhaal helemaal opnemen, begrijpen. 


Beweegeiland brengen we ook deze keer een bezoek. 
We gaan houdingen nabootsen en onze lenigheid testen. 


We proberen allerlei dieren na te bootsen die voorkomen in verschillende boeken van Julia Donaldson. 


Of we gaan yoga houdingen aannemen. Waarbij ook de dieren van de Gruffalo centraal staan. 


We gaan globaalwoorden schrijven en stempelen. 
Globaal woorden die te maken hebben met ons thema. 
Denk aan muis, vos, Gruffalo, wrat,..



Het stempelen, vraagt wel wat precisie werk. De kinderen willen zo goed stempelen dat de inkt een beetje overal komt te zitten 🙈. Sorry, maar van proberen kan je leren? 


Het verhaal van de Gruffalo moeten de kinderen echt wel door en door kennen want we hebben verschillende opdrachten waarbij ze ontbrekende delen moeten aanvullen. 
Ze moeten dit op allerlei manieren doen. Zo moeten ze het verhaal aanvullen met de juiste prenten op de juiste plaats. 


Maar ook de juiste deeltjes van de prent terug vinden en kleven op de prent. 


Of wat dacht je van het afwerken van een Gruffalo? 
De kinderen krijgen een gezicht en schilderen de ontbrekende delen zelf. 
Ze gebruiken hiervoor waterverf en oorstokjes. Zo kunnen ze veel fijner werken. 

Er werden al prachtige exemplaren gemaakt. 
Ook tijdens de hoekenwerking gingen enkele kleuters  aan de slag. 


We gaan ook dieren sorteren op basis van 1 of meerdere kenmerken. 
Welke dieren hebben scherpe tanden en welke niet? 
Of wat dacht je van welke dieren hebben poten en welke niet?
Toch effe discussie tss de kinderen, en ook op die manier werken we dan aan ons zelfvertrouwen, en thema woordenschat. 

Een reeks aanvullen of verderzetten

En bij de matrix moeten we natuurlijk ook rekening houden met 1 of meerdere eigenschappen. 
Hier moeten we kijken naar welk dier, en op welke plaats hij/zij staat ten opzichte van de boom. 
(ben je juf en wil je een exemplaar? laat een berichtje na ;-) )


Maar media hanteren verliezen we ook niet uit het oog. 
Kan jij de kleurplaat inkleuren zoals in het boek? 
oranje ogen, paarse stekens, een zwarte tong, een groene slag, ...

Ook de tablets worden tijdens dit thema benut. 
We hebben een Gruffalo app op de ipads staan. 
Ook daarin oefenen we reeksen verzetten, verhaaldelen aanvullen,...
Je kan deze thuis ook op ipads zetten, maar opgelet het is een betalende app. 

Maar dat was niet het enige wat we vandaag deden. 
Zo hadden we een probleempje met het toilet. 
We moesten het plassen even uitstellen, of de rok hooghouden want de vloer lag nat. 
Maar ondertussen is dit gelukkig al opgelost :-)
deze klussers wilden spontaan helpen. 

Was er een brandevacuatie oefening

Werkten we nog verder met de verteltafel onder begeleiding

deden we onze oefeningen. 

Dus je leest het druk, druk druk. 
En ook nu de kleuters thuis zijn blijft het nog even druk voor de juffen. 
We bereiden onze oudercontacten voor en zien iedereen met een afspraak graag terug op donderdag!













Geen opmerkingen:

Een reactie posten