maandag 16 januari 2023

Coco kan het

 Kennen jullie het volgende prentenboek:


Wij begonnen ons nieuw thema met dit boek. 
Coco is een kleine vogel die voor het eerst moet gaan vliegen. 
Hij twijfelt enorm. 
Als ik vlieg kan ik spelen met mijn vrienden, kan ik zelf mijn eten kiezen,
Maar als ik val kan de poes mij opeten, kan ik mij pijn doen,...
Na wat hulp van mama waagt coco zich aan het vliegwerk. 
En wat is dat leuk. 

Ben je nieuwsgierig naar het verhaal? 
kijk hier maar eens. 

We maakten ook in elke klas een mindmap van het verhaal. 
(foto's zijn voor morgen, vergeten nemen 🙈)

In dit nieuwe thema draait alles rond vogels en ook een beetje rond mindset. 
De groei mindset dan. Zoals Milow het mooi verwoorde vandaag: van proberen kan je leren. 
Een belangrijk woordje bij deze mindset is NOG, ik kan het Nog niet.

De themadoelstellingen zijn ook gekozen en een passende inloop werd gemaakt. 
Kijken jullie even mee? 


We gaan de komende weken vogels spotten. 
Omdat onze tuin nog niet echt vogel klaar is helpen we onze spotters alvast even. 
De kleuters speuren m.b.v. een verrekijker de tuin af op zoek naar vogel. 
Op de observatiekaart duiden ze aan welke vogels ze allemaal vinden. 

 

We zetten in op lijnen, en elke kleuter moet enkele raamfiguren proberen overnemen op papier. 
Wie kan rechte lijnen trekken, wie reeds schuine? 


De thema- woorden gaan we met letterstempels even zelf overnemen


Het knutselwerkjes is er eentje waarbij we een stappenplan moeten volgen, lijnen moeten maken, lijnen moeten knippen, en verschillende elementen moeten samenvoegen tot  geheel. 

 

Tellen en sorteren. De kinderen nemen een kaartje met daarop een vogelnest of vogel. 
In de nesten liggen eitjes of staat een cijfer. 
de kinderen hangen aan elk kaartje evenveel schakels. 
Voor hen die nog moeite hebben met tellen nemen de vogel kaartjes. 
Daar staat een vorm en kleur op. De kinderen zoeken de juiste schakel in de doos van de geo-schakels. 



We gaan vogels kleien. Of we proberen alvast wat mogelijkheden uit 


Om de kinderen voor te bereiden op het eerste leerjaar zullen de kinderen nu af en toe 
een werkblaadje of werkbundel aangeboden krijgen.


Onze naam gaan we ook oefenen de komende weken. Er zijn 2 soorten opdrachten. 
Het overnemen van hun naam of het volledig zelf tekenen van hun naam. 
 

Wie kan er cijferen, en wie weet in welke volgorde de cijfers horen te staan. 
We verbinden ze in de juiste volgorde, en ontdekken zo een figuur. 


Morgen nemen we enkele betere foto's van jullie kleuters tijdens de inloop,
maar nu weten jullie alvast wat we doen.


We hebben ook nog enkele foto's van de oefeningen die centraal staan in het bewegend leren:
De kat deel 1:
We starten in de rups houding, steunen dan op onze ellenbogen, maken een tafel, schuiven verder en strekken onze armen, komen recht op onze benen te zitten en maken een rechte rug. 





De scharnier: 1 been buigen, hoofd draaien en de duim volgen van beneden naar boven, en terug. 



De laatste is de krokodil:
vertrekken in de rupshouding, 1 been optrekken en de tegenovergestelde arm uitstrekken. 



Als je nu denkt help, wat is dat de rupshouding, strekken,....
vraag het dan eens aan jullie kleuter. Zij zouden je moeten helpen. 

Wie nog spullen heeft rond het thema vogels mag dit zeker meegeven. 
Wie iemand kent met een vogel die eens op bezoek zou kunnen en willen komen, 
stuur ons even een ss. 

Wij hebben alvast zin in het nieuwe thema, hopelijk de kinderen ook

 












Geen opmerkingen:

Een reactie posten