dinsdag 7 februari 2023

nieuw thema

 We beginnen morgen met een nieuw thema:

Eenhoorns en regenbogen 😍
Wees gerust met het verhaal van de nee-hoorn,
maken we het thema ook jongens-proef. 



We zijn er dan dus aan begonnen:

 Deze 3 dames zagen het alvast helemaal zitten!

We beginnen het thema met een aangepaste inloop, hoe kan het anders. 
We hebben er enkele doelen van onze observatielijst ingestoken om nog eens te controleren of we alles wel goed hebben genoteerd en geobserveerd. 
We wisselen niet om maar gaan in beide klassen met dezelfde inloop aan de slag en nemen deze mee tot net voor de vakantie. 

Openen doen we met dit pareltje. Een sensomotorische speeltafel. 
even ontprikkelen, de juffen hebben zich moeten inhouden om niet zelf alles te mengen, 
maar het is gelukt. De kleuters hebben dit werkje met plezier gedaan.  



Vullen, legen, mengen, scheppen, ...
het brengt rust, met je handen door zo een hoeveelheid rijst gaan. 
(en wees gerust we bewaren die om nog vele jaren mee te spelen)



We zetten tijdens dit thema ook in op rijm. 
Zo hebben we een rijmdomino en kleuren op rijm. 
Beiden zijn super uitdagend voor de kleuters, maar 'van proberen kun je leren'. 



 Welke vormen herkennen we en kunnen we deze ook uitknippen? Houden we onze schaar juist vast? 


Cijferherkenning: zoeken, tellen en ordenen






We gaan eenhoorns zoeken. Op elke prent staan er 7, maar oh boy wat staan ze goed verstopt!
Ook deze juf moet goed haar best doen om ze te vinden. En dan nog.....


Regenbogen meten. De kinderen meten met behulp van linking cubes en zoeken dan het juiste kwadraatbeeld. 



Links, rechts, houdingen aannemen, hand - voet, lichaamsbesef,...
We spelen twister!

In de klas zijn we aan de slag gegaan met samengestelde woorden. 
Nadat we hebben geleerd dat letters woorden vormen, woorden zinnen vormen, leren we nu aan de kleuters dat je van 2 verschillende woorden een nieuw woord kunt maken. 


Zak en lamp = zaklamp
spring + kasteel = springkasteel
brand + weer = brandweer

Je snapt het wel zeker 😉

 Oeps, ze deden enthousiaster mee dan op deze foto zichtbaar is 😂😁

We werkten ook nog onze medailles af. De kinderen schilderden deze telkens voor een andere kleuter. 
Nu moest er achterop nog een boodschap. Wat kan jou vriend goed, waar moet je aan denken. 
Zo komen we uit bij: jij bent grappig, jij kan goed opruimen, jij bent sterk, jij bent slim, 
jij bent volhardend, jij kunt goed koprollen,...


Best een moeilijke oplossing. 
Ook de vogels uit klei meegeven bleek een opdracht.
Er staan er nog een heleboel onthoofd op de kast 😏
we nemen er morgen nog even het lijmpistool bij. 

Net als het mooie boek: De nee-hoorn



Geen opmerkingen:

Een reactie posten